keskiviikko 8. tammikuuta 2014

Sihanoukville

Kampotin jälkeen päätimme lähteä rantalomailemaan Sihanoukvilleen. Varasimme etukäteen hotellin, jossa oli uima-allas. Päätimme kuluja karsiaksemme ja voimia säästääksemme pysyä vain rannikolla ja jättää läheiset saaret väliin. Otimme lomaa reissusta ja olla möllötimme. Kaupunki on erittäin turistinen ja sen huomaa joka paikassa. Tuktuk-kuskit kauppaavat ahkerasti kyytejään ja ravintolan sisäänheittäjät ovat sinnikkäitä.

Halusimme hieman rentoutua, joten jätimme läheisellä Ochheuteal-rannalla löhöilyn muille. Jo lyhyt kierros siellä kertoi, että ranta on täynnä jos jonkinmoista kauppiasta ja kerjäläisiäkin löytyy. Lisäksi rantaa reunustivat lukuiset baarit. Meidän kaipaamaamme lepoa ja rauhaa sieltä ei siis löytynyt. Hotellimme uima-allas oli enemmän kuin mukava eikä ilmastoidussa huoneessakaan ollut valitettavaa. Aika kului siis paljolti yhdessä paikassa. No maksoimmepa hieman yli budjettimme, joten kuuluikin käyttää paikka kunnolla hyväkseen. Näkyipä huoneessa vielä taivaskanavat, joten Raino sai katsoa American Dadia.

Pulipuli
Yhtenä päivänä aktivoiduttiin niin paljon, että mentiin kolmen saaren risteilylle. Päivä oli ihan hauska. Putputimme veneellä saaren edustalle, jossa pystyi snorkkeloimaan ja uimaan. Raino jätti väliin päivän snorkkeloinnit, koska ei tajuttu että piilarit olisivat olleet oikea näköavustin tähän päivään. Aino sen sijaan snorkkeloi ja koitti kuvata kaloja ja koralleja. Mitään kamalan ihmeellistä värimaailmaa ei veden alta löytynyt, mutta haukaa puuhaa silti. Kahden snorkkelointisaaren välissä pysähdyimme muutamaksi tunniksi kolmannelle saarelle, jossa söimme lounasta, uimme ja löhösimme. Illansuussa pääsimme takaisin maihin. Rainon nahka oli merellä hieman kärvähtänyt. Ai ai.

Koska ilma oli hieman epävakaa ja Rainon iho punotti jätimme seuraavaksi päiväksi suunnittelemamme rantapäivän väliin. Ei muuta kun hieman lisäaikaa altaan reunalla. Saipahan samalla kirjoiteltua tätä blogia ja varattua tulevaisuuden suunnitelmia kuntoon. Illalla kävimme nauttimassa auringonlaskusta ja illallisesta rauhallisemmalla Otres-rannalla, joka näytti valkoisine hiekkoineen paratiisilta. Viimeisenä päivänä olo oli edellisenä iltana juodun viinipullon jälkeinen, joten menimme tuijottamaan elokuvaa minileffateatteriin eli  saimme muutamalla dollarilla katsoa piraattielokuvan yksityisessä telkkarihuoneessa. Haaveilimme jo moisten tulosta Suomeen, kunnes totesimme Suomen lain estävän haaveemme toteutumisen.

Sihanoukville oli meille hieman mitäänsanomaton, mutta niinpä taidettiin mekin olla hieman mitäänsanomattomia. Sääkään ei ollut meidän puolellamme, vaan sadekuuroja oli useana päivänä ja iltaisin ukkosti Ainon iloksi. Poistuminen kaupungista pitää tehdä tyylillä ja kaikkea pitää kokeilla, joten varasimme hotellibussin matkaamismuodoksemme. Kyseessä on yöbussi, joka on jaettu kahden hengen makuuloosseihin. Aino nukkui yllättävän hyvin, mutta Rainon uni jäi vaan muutamaan tuntiin. Saatiinpa tuntea myös möykkyisempää Kambodzan tietä, kun tähän asti ovat Laosilaisten teiden jälkeen tuntuneet olevan hyväkuntoisia.