maanantai 24. helmikuuta 2014

Singapore

Ainon naputtelu tuotti tulosta ja saimme Singaporesta ihka ensimmäisen couchsurfing-paikkamme. Saavuttuamme lentokentälle nostimme rahaa, hörppäsimme kahvit ja otimme taksin Andrewn ja Pelen luo. Hieman mietitytti mitä tulevan pitää. Vastassa oli ihanan ystävällisiä ihmisiä ja iso asunto, josta saimme oman huoneen kolmeksi yöksi. Ensimmäisenä päivänä saimme nauttia vieraanvaraisuudesta, kun kävimme yhdessä vanhan raviradan katsomoon rakennetussa ruokaparatiisissa. Paikka oli tunnelmallinen ja herkullinen. Täynnä pieniä puoteja ja ravintoloita joka lähtöön. Maistelimme kaikkea mitä sai ja lounaaksi söimme kebabit, Aino kana- ja Raino lammas-. Hyvää oli. Lounaan jälkeen työstimme suunnitelmaa kaupungin näkemiseen ja saimme kultaakin kalliimpia vinkkejä. Illalla kävimme vielä syömässä intialaista, joka ei ollut hinnalla pilattu.

Hyvin nukutun yön jälkeen suuntasimme Singaporen kasvitieteelliseen puutarhaan. Paikka oli valtava ja upea. Kävimme ihastelemassa myös erilaisia orkideoita puiston maksullisessa osassa. Söimme melkoisen hintavan, mutta suussa sulavan lounaan puistossa ja jatkoimme matkaamme läheiselle Orchard-kadulle, joka on kuuluisa valtavista ostoskeskuksistaan. Sitä ihmettelimme valtavalle Ion-ostoskeskukselle saakka, jossa eksyimme shoppailemaan. Aino sai uuden mekon ja paidan. Raino sai hypistellä 500€-kuulokkeita. Kävimme vielä syömässä illallisen ostoskeskuksen food courtissa ennen kun suuntasimme takaisin.

Toisena päivänä suuntasimme Singaporen eläintarhaan. Paikka saa usein kehuja ja tarvitsee kyllä sanoa, että on se ne ansainnutkin. Näimme varmasti satoja erilaisia eläimiä ja erityisesti mieleen jäivät vapaana puissa roikkuvat orangit. Ajattelimme ensin, että paikassa kuluu puoli päivää, mutta kaiken kaikkiaan ihmettelyyn meni koko päivä. Jalat ja pää olivat niin poikki, että ei enää jaksanut mitään muuta. Paitsi käydä pulahtamassa uima-altaassa.

Kolmen yön jälkeen olikin jo aika kiittää ja kumartaa sänkyä lainannutta pariskuntaa. Ehdottomasti ison kiitoksen ansaitsi myös heidän ihana taloudenhoitajansa Jane. Oli kuin olisi omistanut Filippiiniläisen isoäidin muutaman päivän. Niin sydämellistä ja ystävällistä ihmistä on vaikea toista löytää. Jotenkin aina pakkaus ja majapaikan vaihtopäivä vie mehut. Nytkin onnistuttiin olemaan tosi hitaita pakkaajia ja vasta iltapäivällä oltiin hostellilla. Sitten ei jaksettu muuta kun hiukan kierrellä Chinatownin aluetta ja käydä syömässä.

Meidän ollessamme Singaporessa oli kiinalainen uusivuosi, joka vaihtui torstaina 30.1. ja tapahtumat kestävät yhteensä liki kk. Uuden vuoden aattona lähdimme ostamaan bussilippuja Kuala Lumpuriin. Se oli helppoa, vaikka meitä oli varoiteltu lippujen vähyydestä uuden vuoden vuoksi. Jatkoimme matkaamme läheiselle arab streetille ja lähialueella ihmettelemään. Sieltä löytyi kangaskauppaa kangaskaupan vierestä. Aino osti kaksi huivia huokeaan hintaan. Muuten alueella oli todella hiljaista. Herää luultavammin kukoistukseensa vasta illalla, joten hyppäsimme bussiin ja menimme ostoskeskusten maailmaan tarkoituksenamme ostaa kamera. Mukaan tarttuivat myös lipokkaat Ainolle ja pari opaskirjaa (reissun ensimmäiset) tulossa olevista maista. Kameran kanssa meinasi käydä hassusti. Löysimme vihdoin liikkeen, jossa oli myynnissä haluamamme kamera ja teimme kauppaa. Maksun hetkellä kummankaan visa ei kuitenkaan toiminut eikä muita kortteja ollut mukana. Raino käväisi läheisellä automaateilla, mutta palasi tyhjin käsin. Liike oli uuden vuoden vuoksi menossa kiinni ja aikaa oli 30 minuuttia. Kauppias otti meiltä pienen pantin ja lupasi odotella puolitoista tuntia meitä ja loppurahoja. Saimme kuin saimmekin nostettua rahaa ja palasimme liikkeeseen jo pian. Loppujen lopuksi kamera ei tullutkaan niin halvaksi kun luultiin ja Ainolle tuli kauhea shoppailukrapula, mutta toivotaan, että loppureissun kuvat ovat loistavia.

Hetken levon jälkeen lähdimme Chinatownin katujen vilinään. Ihmisiä oli tuhansia ja melu sen mukainen. Kävimme täydessä ravintolassa syömässä ja nauttimassa muutamat oluet. Saimme itsemme juuri ja juuri keskiyöksi esiintymislavan kupeeseen ja näimme hienot ilotulitukset. Jäimme vielä olusille ennen kuin kaaduimme hostellin sänkyyn.

Seuraavana päivänä uni maittoi puoliin päiviin ja sen jälkeen olikin jo kurniva nälkä. Edelliseen päivään verrattuna Chinatown oli aivan kuollut ja suurin osa ravintoloista ja kaupoista kiinni. Löysimme auki olevan ravintolan, söimme oikein hyvää korealaista ja mahat piukeina valuimme takaisin hostellille. Illalla suuntasimme night safarille. Singaporen eläintarhassa on nimittäin osa, joka on auki ilta seitsemästä keskiyöhön. Päästyämme perille totesimme koko Singaporen lähteneen eläintarhaan. Teimme kuitenkin loistavan valinnan ja kiersimme ensin jalan käytävät osat joilla oli vähemmän ihmisiä. Tämän jälkeen kävimme katsomassa hienon eläinshown. Viimeiseksi kiersimme alueen vaunulla johon naurettava puolentoista tunnin jonokin oli hälvennyt. Takaisin olimme ajatelleen ottaa taksin, niin oli muutama sata muutakin ihmistä. Loppujen lopuksi bussi- sekä metromatkan jälkeen hyppäsimme vielä taksiin ja olimme hostellilla pitkälti yli puolenyön.

Viimeisen päivämme Singaporessa aloitimme reippaasti pakkaamalla. Pakattuamme käväisimme Little Indian alueella food courtissa syömässä sekä muutaman korttelin kävelyllä. Löysimme havittelemamme juomapuollot sekatavarakaupan laatikosta. Edukkaasti. Aino osti muutamat korvakorut ja hypisteli ties mitä tilpehööriä. Käväisimme hostellilla viemässä ostokset ja lähdimme kuuluisan hotellin Marina Bay Sandsin näköalatasanteella käymään. 56. kerros oli Ainolle aivan liian korkealla ja jalat meinasivat täristää kovastikin. Ihailimme kuitenkin kaupungin valojen syttymistä jonkin aikaa ennen kun palasimme maan kamaralle. Kävimme kurkkaamassa Gardens by the Baytä, mutta emme nälän kurniessa jaksaneet mennä kiertelemään. Ostoskeskuksen täysi food court täytti mahamme ja jälkkäriksi ostimme durianjäätelöä kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi pystytetyltä torilta. Jäimme vielä katsomaan valoshown ennen kuin kävelimme takaisin hostellille.

Seuraavana aamuna kello herätti aikaisin ja jätimme Singaporen taaksemme. Siisti, toimiva ja mielenkiintoinen kaupunki. Bussin nokka osoitti kohti Kuala Lumpuria ja sieltä vielä Cameron Highlandsia. Täysi matkustuspäivä jälleen. Etenkin kun bussinvaihtoaika Kuala Lumpurissa venyi kahden tunnin sijaan neljäksi.